måndag, april 23, 2018

Fröknäcke

  • Satsen räcker till 1 plåt. 150 grader i 40-55 minuter.
  • Gällande fröerna så har jag nästan aldrig samma sorter utan brukar kika på mängden stora och små frön och sedan blanda till samma mängd av de sorter jag har hemma.
  • 2 dl majsmjöl
  • 1 dl solroskärnor (funkar även med pumpakärnor, eller liknande)
  • 1 dl linfrön (funkar även med psylliumfrön, sesamfrön, chiafrön eller liknande småfrön)
  • 1/2 dl rapsolja
  • 2 dl kokande vatten

Blanda de torra ingredienserna och häll sedan över olja och vatten. Blanda och klicka ut smeten på ett bakplåtspapper. Jag brukar ta hjälp av ett bakplåtspapper till och lägga över för att platta ut degplattan ordentligt över hela plåten. 

Toppa med flingsalt efter egen smak!

Om jag ska bjuda på knäckebröden brukar jag skära lagom stora bitar med kniv innan jag gräddar i mitten av ungen på 150 grader i 40-55 minuter. Man kan stänga av ungen och öppna luckan i efter gräddningen för att vara säker på att de torkar helt - man får experimentera lite efter efter ugnstyp. Bryt knäckebrödet i bitar när det har svalnat. 





Inga kommentarer: